Rudens pradžia dažnai siejama su naujų darbų sezono startu. Streso mechanizmas, esantis mūsų viduje, suteikia reikiamą energijos kiekį, kad sėkmingai ir greitai įsivažiuotume į naują ritmą. Kaip pamojus burtų lazdele, atsiranda padvigubėjęs automobilių skaičius keliuose, spūstys didžiuosiuose miestuose, o ir staigiai išaugęs darbo krūvis taip pat prisideda prie streso mechanizmo suaktyvinamo, taigi – mūsų organizmas netrukus atsiduria „užturbintoje” aplinkoje, nepaisant neseniai patirtų malonių vasariškų akimirkų.

Be jau išvardintų „dirgiklių”, šiandien norėčiau atkreipti Jūsų dėmesį į vieną dažniausiai pasitaikančią streso priežastį šeimoje – mokyklos keitimą. Tai yra vienas iš stipriausių streso šaltinių ne tik vaikui, bet ir visai šeimai. Pabandykime apžvelgti, dėl kokių priežasčių mokyklos keitimas tampa iššūkiu daugeliui šeimų ir kokie galėtų būti šios problemos sprendimai, kurie padėtų lengviau prisitaikyti prie tokios situacijos (būtų neprofesionalu kalbėti, kad galima išvengti streso tokiomis aplinkybėmis, tačiau valdyti ir kontroliuoti situaciją – įmanoma).

Kodėl mokyklos keitimas sukelia stresą

Tyrimai rodo, kad mokyklos keitimas vaikui yra tokia pati trauma kaip tėvų mirtis ar jų skyrybos. Tai lemia kelios esminės priežastys. Pirma, mokyklos keitimas nutraukia seną draugystę. Naujoje aplinkoje vaikas galvoja, kad visi jau turi savo geriausius draugus, taigi, jis tampa atstumtuoju. Jei vaikas yra kuklus ar agresyvus, o gal turi nelabai išvystytus socialinius įgūdžius, naujų draugų paieška gali tapti nepakeliama stresine aplinka. Situaciją apsunkina ir tai, kad, pakeitęs mokyklą, vaikas nebeturi ir suaugusiųjų palaikymo, nes mokytojų, kuriais ji(s) pasitikėjo naujojoje aplinkoje taip pat nebėra.

Antra, vaikui mokyklos keitimas gali sukelti neigiamas emocijas. Dažnai, po mokyklos keitimo, vaikai nerimauja (ar susitvarkysiu su naujų mokytojų reikalavimais, kas jei man nepasiseks, ką daryti, jei nesusirasiu naujų draugų, ką apie mane pagalvos tėvai, t.t.) ir būna liūdni, o kai kurie vaikai pyksta dėl to, kad reikėjo keisti mokyklą. Nerimas ir pyktis yra dvi pagrindinės emocijos, su kuriomis susitvarkyti labai sunku ir daugeliui suaugusiųjų, o ką jau kalbėti apie vaikus. Vaikai nesupranta savo emocijų, o, jei nesupranti kas vyksta, tada nežinai kaip tai kontroliuoti. Pridėkime prie šių emocijų stresą, kurį sukelia mokyklos keitimas – gausime tikrą iššūkį tėvams.

Patarimai mokytojams

Visų pirma, mokytojai turėtų pasistengti suprasti naujokus ir padėti jiems kaip galima greičiau prisitaikyti prie naujos aplinkos, nes būtent jie turi reikiamą patirtį ir yra baigę specialius pedagogikos mokslus. Taip pat „išlydintis” mokytojas (iš kurio klasės išeina arba klasės auklėtojas) labai padės vaikui prisitaikyti prie būsimos situacijos jei jis:

a) išdiskutuotų su vaiku į kokią naują mokyklą ji(s) išeina, kokios užklasinės veiklos ten vyksta, kas bus jo nauji mokytojai – šią informaciją būtina aptarti per teigiamą prizmę;
b) išgirstų vaiko išgyvenimus, kuriuos ji(s) patiria dėl mokyklos keitimo;
c) padrąsintų atsisveikinti su sena mokykla teigiama nata;
d) padarytų klasės nuotrauką, kaip atsisveikinimo „dovaną”;
e) pasirūpintų, kad visi pažymiai būtų suvesti į sistemą, o dokumentai, reikalingi mokyklos pakeitimui, yra tvarkingai paruošti ir sutvarkyti.

Lygiai taip pat, kaip „išlydintis” mokytojas, taip ir „priimantis” mokytojas (naujasis mokytojas, arba auklėtojas) turi didžiulę įtaka vaiko streso sumažinimui naujoje mokykloje. Pavyzdžiui, mokytojas:

a) turėtų susipažinti su vaiko „istorija”;
b) galėtų pakviesti naujoką „į svečius” (prieš oficialų perėjimą);
c) pasirūpintų, kad naujokas būtų susipažinęs su nauju tvarkaraščiu ir mokyklos taisyklėmis;
d) padarytų naują klasės nuotrauką pirmąją naujoko dieną;
e) paprašytų, kad kiti klasiokai padėtų „naujokui” susipažinti su nauja tvarka;
f) paprašytų naujoko nesidrovėti ir, esant neaiškiai situacijai, paragintų jį drąsiai kreiptis pagalbos į mokytoją.

Patarimai tėvams

Viena pagrindinių streso priežasčių yra pokyčiai, kurie daro įtaką nežinojimui. Tyrimai rodo, kad net 75 % žmonių nežinomą situaciją suprantą kaip grėsmę. Pirmiausia, yra labai svarbu vaikui paaiškinti, kodėl yra keičiama mokykla ir klausytis, ką jis jums atsako. Vaikas supras Jūsų argumentus, jei Jūs tai įvardinsite paprastai ir aiškiai. Labai svarbu yra išgirsti/pamatyti, ko Jūsų vaikas nesuprato ir tai aptarti, labai svarbu išgirsti jo „jausmus”, ypač tokius, kaip nerimas ir pyktis ir juos išdiskutuoti, išsiaiškinti, kodėl vaikas taip jaučiasi ir aptarti, kaip šios situacijos bus sprendžiamos.

Antras svarbus elementas – susirinkti kaip galima daugiau informacijos apie naują mokyklą (mokytojai, būreliai, Facebook paskyra, mokiniai, vieta, t.t.) ir šia informacija pasidalinti su vaiku. Raskite argumentus ir dalykus, kurie Jūsų vaikui yra svarbūs, malonūs ir įdomūs. Sudominkite vaiką eiti į naują mokyklą, tik svarbu – neužkelkite per aukštai kartelės, kad vėliau nebūtų nereikalingo nusivylimo.

Galiausiai, būkite įsitraukę į vaiko gyvenimą – domėkitės, kaip sekasi Jūsų atžalai naujoje mokykloje, bendraukite su mokytojais (nebūtina apie tai informuoti vaiko), skirkite vaikui daugiau laiko, ne tik klausimams „kaip sekėsi?” ir „ką naujo išmokai?”. Labai svarbu yra pajusti, ar vaikas susirado draugų, ar neatsilieka pamokose, ar sutaria su mokytojais.

Na, o toms šeimoms, kurių vaikai nekeičia mokyklų, primenu pagrindines priemones, kurios, prasidedant naujam darbų etapui, leis Jūsų vaikams mažiau patirti streso:

- Padėkite vaikui susidėlioti dienotvarkę;
- Informuokite vaiką, jei nusimato pokyčiai nusistovėjusioje dienotvarkėje;
- Pakalbėkite su vaiku, jei jis nusiminė dėl numatomų pokyčių;
- Pasipraktikuokite su vaiku naujus dalykus, prieš jam atliekant juos su kitais;
- Saugokite vaikus. Rūpinkitės, ką vaikai girdi ir ką mato;
- Klausykitės vaiko;
- Rūpinkitės vaiko mityba;
- Rūpinkitės vaiko fiziniu aktyvumu;
- Skatinkite vaiką nebijoti išeiti iš komforto zonos. Stresas nėra blogai, blogai yra „nevaldomas” stresas.

Jeigu ir Jūs esate iš tų, kurie kasdien patiria stresą, pats laikas išmokti jį suvaldyti STRESO VALDYMO PROGRAMOS METU