Pastarųjų dienų geopolitiniai įvykiai mane šokiravo lygiai taip pat, kaip ir daugelį kitų žmonių. Čia natūrali pirma visų sveikų (tikrąją ta žodžio prasme) ir mąstančių žmonių reakcija. Tačiau klausimas yra, o ką daryti? Kaip su visa šita nežinomybe ir tvyrančia įtampa susitvarkyti? Kaip gyventi toliau?

Pasidalinsiu kaip su šia situacija tvarkomės mes ir argumentuosiu, remiantis turimomis žiniomis apie „streso mechanizmą” bei sukaupta patirtimi padedant nuo nevaldomo streso kenčiantiems žmonėms, kodėl tai gali padėti Jums šiandienos situacijoje.

Pradėkime nuo to, kad kiekvieną kartą, kai mes pajaučiame grėsmę (nesvarbu ar ji būtų tikra ar įsivaizduojama) mūsų organizmas aktyvuoja „kovok-bėk” mechanizmą. Šis mechanizmas yra atsakingas už mūsų išgyvenimą – suteikia kūnui reikiamą energijos kiekį, kad galėtume susitvarkyti su iškilusiu iššūkiu.

Štai šioje vietoje mes turime suprasti, kad kas vyksta toliau tiesiogiai priklauso nuo mūsų asmeninių pasirinkimo. Kalbu apie dvi alternatyvas – pasirinkti elgtis konstruktyviai arba pasiduoti destrukcijai. Kaip chaose padėti sau elgtis konstruktyviai?

Štai penki konkretūs žingsniai:
1. Labai adekvačiai atsakykite sau į klausimą ką galite pakeisti šioje situacijoje, o ko ne. Susikoncentruokite, ties tuo, ką galite įtakoti (susitikti su artimaisiais, pasirūpinti grynais pinigais, maisto atsargomis, susipažinti su saugumo tarnybų paruoštomis instrukcijomis ir t.t.), suplanuokite ir realiai imkitės veiksmų. Galvojimas nepakeis veiksmo.

2. Kiek įmanoma, eliminuokite nežinomybę. Tai susiję ir su prieš tai išsakytu žingsniu. Mūsų smegenys negali pakęsti neaiškios situacijos – joms reikia kuo daugiau detalių. Plano turėjimas „kas jeigu” situacijai suteikia aiškumo ir pasitikėjimo. Ieškokite jums aktualios informacijos, nes jos neturėjimas katalizuoja mūsų streso mechanizmą. Sekite nacionalinė TV, radijo, patikrintus portalus. Pavyzdžiui, jei norite sužinoti kaip pasiruošti netikėtoms situacijomis, reikiamą informaciją galite rasti: www.lt72.lt

3. Venk papildomo „kovok-bėk” mechanizmo stimuliavimo be perstojo tikrinant telefoną ar interneto naršyklę apie situaciją Ukrainoje ir ar Lietuvoje yra saugu. Ir taip aišku, kad situacija Ukrainoje yra įtempta, visos įmanomos tarnybos – tiek Lietuvos, tiek tarptautinės seka įvykius – tikrai viską sužinosime. Išlaikykite blaivų protą ir nekelkite papildomos panikos savo šeimoje, draugų rate. Bet kokią gautą informaciją tikrinkite keliuose šaltiniuose. Ir tik tada, kai ji pasitvirtins – priimti atitinkamus sprendimus, kurie, tikiuosi, jau bus apgalvoti pirmame žingsnyje.

4. Pasirūpink savo fiziologija. Miegas, maistas, poilsis, grynas oras, fizinis aktyvumas – šie dalykai yra būtini, kad Jūs galėtumėte reikalui esant į situaciją reaguoti adekvačiai. Noras „nepramiegoti” svarbios informacijos, savęs raminimas alkoholiu ar 15 kavos puodelių per parą su tikslu „išlikti” budriu – po paros arba dviejų pradės veikti Jūsų nenaudai. Kuo

ilgiau neišsimiegame, prastai maitinamės, stimuliuojame save įvairiomis priemonėmis – tuo labiau tampame dirglesni, jautresni, neadekvatūs ir linkę priimti neteisingus sprendimus. Apsaugokite save nuo šios klaidos.

5. Nepamiršk bendravimo su Tau svarbiais asmenimis. Bendraujant su artimaisiais Jūs išsiaiškinate kaip jiems sekasi, aptariate galimus scenarijus, kartu planuojate veiksmus – taigi Jūs eliminuojate nežinomybę. Taip pat, bendravimas skatina hormono oksitocino išsiskyrimą. Šis hormonas yra atsakingas už pasitikėjimo, drąsos, užuojautos, bendradarbiavimo didinimą – dabartinėje situacijoje mums to labai reikia.

Suprantu, kad kiekvieno situacija yra labai skirtinga – bet šie penki žingsniai yra universalūs ir gali padėti Jums lengviau išgyventi neapibrėžtumo sąlygomis.

Slava Ukraini!