Stress Off – Rezoliucija Naujųjų metų išvakarėse (be streso)

Pagaliau atėjo tas metas, kai galime ramiai peržvelgti, ką nuostabaus nuveikėme šiais metais. Daugelis žmonių metų pabaigą arba metų pradžią sieja su naujomis viltimis, su naujomis svajonėmis. Pažįstu daug žmonių, rašančių metų rezoliucijas. Deja, labai dažnai šios mūsų rezoliucijos ir lieka tik popieriuje… nors sausio pirmą savaitę pilni entuziazmo pradedame laikytis dietos, sportuoti, prisimename savo hobius ir t.t…. Kažkuriuo momentu tai nutrūksta ir laukiame vėl Naujųjų metų, kad galėtume sudaryti naująją rezoliuciją. Tiesa, pažįstu žmonių, kurie sėkmingai metai iš metų eina link savo svajonės, o diskutuodamas su jais išsiaiškinu, kad jie turi savo „sistemą”.

Šiame bloge norėčiau su Jumis pasidalinti keliomis įžvalgomis bei įrankiais, kurių laikantis Jūsų rezoliucija 2016 metais gali pavirsti į konkretų rezultatą. Norint pilnai įvykdyti pateiktus nurodymus, tai gali Jums užtrukti nuo 15 minučių iki kelių valandų (priklausomai nuo to, kiek sąžiningi sau būsite ir kaip detaliai norėsite atlikti šį pratimą).

Norėdami mūsų svajones paversti konkrečiais rezultatais, mes turime visada įvertinti šiuos keturis komponentus:

1. Tikslas, svajonė, noras, ko aš siekiu. Kuo konkrečiau ir kuo detaliau esame tai sau apsibrėžę – tuo didesnė tikimybė, kad šį tikslą pasieksime.
2. Antras labai svarbus dalykas – tai žinojimas, kur aš esu šiandien mano norimos svajonės, tikslo aspektu (pvz. jei noriu, kad mano svoris būtų 80 kg, reiktų žinoti koks mano svoris yra šiandien). Atotrūkis, skirtumas tarp tikslo ir esamos situacijos yra tarsi tiltas tarp dviejų upės krantų.
3. Kai jau žinome kur norime „nueiti” ir kur „esame”, reikia suinventorizuoti mūsų turimus išteklius (pvz., laiko skyrimas sporto salei, tam tikras eurų kiekis sąskaitoje sveikam maistui, t.t.) ir priežastis, kodėl Jūs vis dar nieko nepadarėte šiuo klausimu – kitaip sakant, kas Jums trukdo tai daryti šiandien.
4. Na, ir pagaliau pats svarbiausias etapas – kokie yra Jūsų konkretūs veiksmai šią savaitę, šį mėnesį, po dviejų mėnesių, po pusės metų. Labai svarbu yra būti realistais, įvertinkite savo išteklius (laiką, santykius, darbą ir kt.) objektyviai ir neturėkite iliuzijų, kad dabar skirsite kiekvieną dieną šiai svajonei įgyvendinti po 4 valandas per dieną – tai nerealu. Praktika rodo, kad bet 30 minučių per dieną arba 3-4 valandos per savaitę yra būtinos, norint padaryti pokytį savo gyvenime.

Dabar belieka Jums pristatyti „Gyvenimo ratą”, tai yra vieną populiariausių metodikų pasaulyje, skirtą savo tikslų formulavimui ir jų įgyvendinimui. Kviečiu pasiimti rašiklį ar pieštuką ir atsispausdinti žemiau pateiktus lapus. Pradėkime!

„Gyvenimo ratas”

Žingsnis Nr. 1

Naudodamiesi „gyvenimo ratu” įvertinkite savo pasitenkinimo lygį kiekvienoje gyvenimo srityje. Kuo arčiau 10, tuo labiau patenkinta(s) Jūs jaučiatės. Pasirinkus reikšmę kiekvienoje srityje, sujunkite visas reikšmes, tokiu būdu suformuosite savo rato perimetrą.

gyvenimo-ratas-stress-off

Siekiant geriau įvertinti esamą situaciją, pateikiame papildomų klausimų pagal tam tikras gyvenimo sritis:

Karjera

1. Kiek pasitenkinimo suteikia jums jūsų karjera? Ar esate patenkinta(s)? Ar jus tenkina jūsų dabartinis karjeros pasirinkimas?
2. Skalėje nuo 1 iki 10 (1 = mažiausiai, 10 = labiausiai) įvertinkite, kaip esate motyvuoti pakeisti arba plėtoti šį savo gyvenimo aspektą?

Pinigai

1. Apibūdinkite sunkumus (jei tokius patiriate), susijusius su pinigais. Detaliai apibūdinkite, kokia yra jūsų piniginė situacija (stabili, neprognozuojama, nepastovi, patenkinanti, nuvilianti ir pan.).
2. Skalėje nuo 1 iki 10 (1 = mažiausiai, 10 = labiausiai) įvertinkite, kaip esate motyvuoti pakeisti arba plėtoti šį savo gyvenimo aspektą?

Sveikata/gerovė

1. Apibūdinkite sveikatos problemas, su kuriomis šiuo metu susiduriate. Apibūdinkite, kokie jūsų sveikatos aspektai jus džiugina. Apibūdinkite savo norimą sveikatos būklę po penkerių metų.
2. Skalėje nuo 1 iki 10 (1 = mažiausiai, 10 = labiausiai) įvertinkite, kaip esate motyvuoti pakeisti arba plėtoti šį savo gyvenimo aspektą?

Šeimos santykiai

1. Kiek pasitenkinimo teikia jūsų santykiai su jūsų pačių šeima ir/arba artimaisiais? Ar jus tenkina artumo ir paramos lygis, kuris dabar yra tarp jūsų ir jūsų šeimos narių? Ar šeima patenkina visus jūsų poreikius?
2. Skalėje nuo 1 iki 10 (1 = mažiausiai, 10 = labiausiai) įvertinkite, kaip esate motyvuoti pakeisti arba plėtoti šį savo gyvenimo aspektą?

Draugai

1. Draugystėje yra svarbu ir kokybė, ir kiekis. Ar turite pakankamai draugų bei artimų draugų, kurie patenkintų jūsų poreikius? Ar per pastaruosius dvejus metus susipažinote su naujais draugais?
2. Skalėje nuo 1 iki 10 (1 = mažiausiai, 10 = labiausiai) įvertinkite, kaip esate motyvuoti pakeisti arba plėtoti šį savo gyvenimo aspektą?

Asmeninis augimas/Vystymasis

1. Ar jūs investuojate pakankamai laiko, energijos ir pinigų į savo asmeninį augimą ir vystymąsi, įskaitant dvasinį tobulėjimą?
2. Skalėje nuo 1 iki 10 (1 = mažiausiai, 10 = labiausiai) įvertinkite, kaip esate motyvuoti pakeisti arba plėtoti šį savo gyvenimo aspektą?

Svarbus žmogus/Romanai (meilė ir intymumas)

1. Ar esate patenkintas šiuo savo gyvenimo aspektu? Jei tai vis dar yra aktyvi jūsų gyvenimo dalis, ar jūsų poreikiai tinkamai patenkinami šioje srityje?
2. Skalėje nuo 1 iki 10 (1 = mažiausiai, 10 = labiausiai) įvertinkite, kaip esate motyvuoti pakeisti arba plėtoti šį savo gyvenimo aspektą?

Pramogos ir poilsis

1. Ar pakankamai investuojate laiko, energijos ir pinigų į pramogas ir poilsį? Ar jūs adekvačiai vertinate šį būdą iš naujo „pasikrauti” ir atgauti jėgas?
2. Skalėje nuo 1 iki 10 (1 = mažiausiai, 10 = labiausiai) įvertinkite, kaip esate motyvuoti pakeisti arba plėtoti šį savo gyvenimo aspektą?

Aplinka

1. Ar esate patenkintas savo namais, kaimynais, darboviete ir jūsų gyvenamojoje vietoje supančiu kraštovaizdžiu/aplinka? Ar visa tai gerai dera su jūsų gyvenimo kokybe, ar jai prieštarauja?
2. Skalėje nuo 1 iki 10 (1 = mažiausiai, 10 = labiausiai) įvertinkite, kaip esate motyvuoti pakeisti arba plėtoti šį savo gyvenimo aspektą?

Žingsnis Nr. 2

Užpildę „gyvenimo ratą”, atsakykite į žemiau pateiktus klausimus:

- Kiek duobėtas ar sklandus yra jūsų gyvenimas? ________________________________________________

- Ar yra tokių gyvenimo sričių, į kurias reikėtų atkreipti dėmesį? (bet kas, žemiau 7 reikalauja jūsų skubios intervencijos) ________________________

- Kurios gyvenimo sritys yra prioritetinės ir kurias reikia sutvarkyti dabar, artimiausiu metu, vėliau? _____________________________________

Žingsnis Nr. 3

Jeigu nusprendėte keisti savo gyvenimą, ką galėtumėte padaryti jau šią savaitę tam, kad sužinotumėte, kaip galima pakeisti šią gyvenimo sritį arba bent truputį pakeisti savo elgesį? Koks Jūsų konkretus veiksmų planas?

Detaliau ir išsamiau kaip naudotis „gyvenimo ratu” ir kitomis naudingomis technikomis galite sužinoti mūsų naujoje programoje „atrask gyvenimo tikslą 2016 metais“.

Pabaigai, atkreipiu dėmesį į tai, kad veiksmas lemia rezultatą, rezultatas – tikėjimą savo gebėjimais, o tikėjimas – galimybėmis. Kuo didesnę galimybę žmogus mato, tuo daugiau deda pastangų, o tai garantuoja dar puikesnius rezultatus. Mokslinėje literatūroje šis reiškinys vadinamas „savaime išsipildanti pranašystė”. Aišku, ši pranašystė gali judėti ir neigiama kryptimi – nieko nedarau, rezultatas prastas, tikėjimo nėra – galimybių nematau…, tai kam čia kažką daryti? Tačiau Albertas Einšteinas yra pasakęs: „pati didžiausia gyvenimo beprotystė – tai daryti tą patį veiksmą ir tikėtis kitokio rezultato”. Todėl nuoširdžiai linkiu, kad didžioji dalis Jūsų naujametinių rezoliucijų 2016 metais taptų rezultatais, o jei prie to prisidės čia išdėstytos mintys – puiku.

Lukas Mackevičius

Sertifikuotas streso valdymo ir sveikatingumo konsultantas
„StressOff” programos autorius
www.stress-off.lt