Artėjant kovo 8-ąjai nejučiomis pradedi galvoti apie mus supančias moteris, apie jų kasdienybę bei nuolatinius iššūkius. Ypač žavi dirbančios mamos, kurios augina mažamečius vaikus, prižiūri namus ir viską spėja padaryti laiku. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad joms tai išeina natūraliai ir be jokių pastangų, rašoma pranešime spaudai. Tačiau realybė yra kiek kitokia – nuolatinis bėgimas, emocinis išsekimas ir nesibaigiantis stresas, užtikrinantis nepertraukiamą adrenalino gamybą.

Visų pirma, reiktų planuotis į priekį ir būti „pasiruošusiai” viskam. Apskritai, organizuotumas yra gyvybiškai svarbus įgūdis dirbančioms mamoms. Kasdienės rutinos suplanavimas ir numatymas labiausiai tikėtinų „nemalonių situacijų” leistų mamoms būti pasiruošusioms. Pavyzdžiui, atsarginių rūbų komplektas mašinoje būtų tikra palaimą, vaikui netyčia ištepliojus mamos kostiumėlį.

Antra, dirbančios mamos atlieka daug rolių – mamos, specialistės, vadovės, žmonos, draugės, verslininkės… negana to, atsiduoda joms visa savo esybe, nes kitaip ir būti negali. Tai priveda prie situacijos, kai kartais (greičiausiai beveik visada) jos mano, kad negali pasakyti „ne”. Tačiau tam, kad dirbanti mama būtų sėkminga, nebūtina į kiekvieno pageidavimą atsakyti „taip”. Anaiptol, į tam tikras prisiimtas atsakomybes ir prašymus, kurie nėra gyvybiškai būtini, pasakymas „ne” sudaro puikias galimybes skirti daugiau laiko svarbesniems dalykams. Dirbančios mamos turėtų pradėti praktikuoti sakymą „ne” iš karto kai perskaitys šį straipsnį. Sveikų ribų nustatymas yra labai svarbus dirbančios mamos gerovei, tačiau tuo pačiu, glaudaus ryšio su savo vaikais išsaugojimas būtinas taip pat. Tyrimai rodo, kad vaikai, besijaučiantys atstumti dažniau „rodo kaprizus”, tuo tarpu mamos, kurios jaučiasi neskiriančios pakankamai dėmesio savo vaikams, išgyvena kaltės jausmą ir patiria didesnį stresą. Laimei, streso mažinimui nebūtina atsisakyti laiko su savo vaikais. Priešingai, dėmesingas ir kokybiškai praleistas laikas kartu su vaiku mėgstamai veiklai gali ne tik sumažinti patiriamą stresą, bet ir sustiprinti santykius su savo mylimaisiais. Primenu, kad pasakymas „ne” padėtų surasti laiko šiai veiklai.

Šios mamos puikiai žino, kad gera fizinė ir emocinė būsena yra privaloma prielaida sėkmingam pasirodymui darbe ir namuose. Tam, kad nepritrūktų energijos vaikams ir reikiamo susitelkimo darbui, jos privalo rūpintis savimi taip, kaip jos rūpinasi savo vaikais. Tai reiškia gerai išsimiegoti, tinkamai ir laiku pavalgyti… ir skirti kažkiek laiko sau. Teigiamas grįžtamasis ryšys šeimoje (apsikabinimai su vaikais) ir darbe (komplimentas, pagiriamas žodis) suteikia džiaugsmo ir prasmės gyvenime, bei suteikia daugiau energijos. Suprantu, kad visą tai įterpti į jau perpildyta dienotvarkę atrodo neįmanoma, tačiau tinkamas rūpinimasis savimi leidžia būti produktyvesnei.

Penktas mano patarimas būtų paprašyti pagalbos. Daug dirbančių mamų nesusimąsto (arba nenori susimąstyti), kad aplinkui yra žmonių galinčių joms padėti jei tik jos paprašytų. Labai dažnai šeimos nariai norėtų užsukti į svečius dažniau ir pasiūlyti savo pagalbą jei tik jų paprašytų. Draugai ir kaimynai irgi gali ištiesti pagalbos ranką. Taip pat, įvairių užduočių delegavimas (tiek darbe, tiek namuose) yra puiki streso mažinimo priemone dirbančioms mamoms.

Galiausiai, paprastų streso valdymo metodikų, tokių kaip kvėpavimas ar gilus atsipalaidavimas, kasdienis taikymas. Užtektų tam skirti tik kelias minutes per dieną, o rezultatas nustebintų jas labai teigiamai. Mamos turėtų stebėti ir į vaiko streso lygį. Net ir mažiems vaikams, tokios priemonės kaip gilus kvėpavimas, sąmoninga tylos pertraukėle ar pėdų masažas ženkliai sumažina streso lygį tiek vaikui, tiek ir mamai. Turiu trumpą rekomendaciją mamoms – kviečiu išbandyti! Sekantį kartą, kai jausite, kad nerimas ir stresas užvaldo Jus, skirkite kelias minutes kvėpavimui – nesvarbu ar esate namuose ar darbe. Užsidarykite duris, išjunkite mobilaus telefono skambėjimą, patraukite kitus galimus trikdžius į šoną. Jei esate namuose – paprašykite, kad namiškiai suteiktų Jums kelias minutes visiškos ramybės. Atsisėskite patogiai į kėdę ir kvėpuokite. Tikslas yra susikoncentruoti tik į kvėpavimą ir neleisti mintims klaidžioti kažkur kitur. Sekite kaip jaučiatės įkvėpdami ir iškvėpdami. Šis pratimas iš pirmo žvilgsnio atrodyto labai paprastas ir lengvas, deja, realybėje jį atlikti gali būti rimtas iššūkis. Jei visiškai neišeina išlaikyti dėmesio, įkvėpdami suskaičiuokite iki 10, įkvėpę akimirkai sulaikykite kvėpavimą, o po to iškvėpkite mintyse skaičiuodami iki 10. Pakartokite tokį sąmoningą kvėpavimą bent dešimt kartų. Jei neišeis susikoncentruoti ties kvėpavimu – nieko tokio, kitą kartą bus lengviau. Tai yra įgūdis, kuris susiformuoja per praktiką.

Vienaip ar kitaip, dirbanti mama neišvengs streso. Todėl, nuoširdžiai rekomenduoju pasinaudoti šiais patarimais ir prisiminti, kad norint duoti, reikia ir turėti.

O jei neskirsite laiko sau, tai neturėsite ką duoti. Su kovo 8-ąja visas!

Kontaktai: Lukas Mackevičius, „StressOff” programos autorius, Sertifikuotas streso valdymo ir sveikatingumo konsultantas 8-652-91915 lukas@stress-off.lt www.stress-off.lt

Skaitykite daugiau: https://www.delfi.lt/vaikai/idomu/dirbancioms-mamoms-pataria-streso-valdymo-specialistas-6-budai-kaip-isvengti-emocines-itampos.d?id=80553693&fbclid=IwAR0zKU1BYHluJ2rltcun9503If9UPcj88LRvX1ckCfvfWtodoHpYuxuRGok